Znane powiedzenie mówi, że reklama jest dźwignią handlu, wie o tym każdy przedsiębiorca jednak chcąc sprzedawać własne produkty należy nie tylko je sprzedawać, warto także tworzyć wartość dodaną jaką jest pozytywny wizerunek firmy. Osiągnąć to można przy użyciu wielu różnorodnych narzędzi marketingowych i PR – owych.
Wśród nich warto wymienić między innymi:
Spójna identyfikacja wizualna – wbrew pozorom jest to istotny element budowania wizerunku firmy, chodzi bowiem o to, aby klienci jednoznacznie kojarzyli daną firmę z jej produktami. Logo staje się bowiem znakiem firmowym, który określa jakość produktów, nie może być więc mylone, z żadną inną firmą. Po za tym jednolita identyfikacja wizualna sprawia wrażenie profesjonalizmu i dbałości o każdy szczegół. Dlatego też jest ona tak ważna jako pierwszy krok do budowania wizerunku firmy
Pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania – jak pokazują badania, internauci są przekonani, że firmy, które pojawiają się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce po wpisaniu określonej frazy, to firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, sprawdzone i rzetelne. Dlatego też podejmując działania zmierzające do budowania wizerunku firmy należy zatroszczyć się także o dobre pozycje w wyszukiwarce. I nie chodzi tutaj wyłącznie o pierwsze pozycje na hasła związane z firmą, ale również na frazy kluczowe związane z produktami firmy. Pomocne w uzyskiwaniu wysokich wyników wyszukiwania jest pozycjonowanie, obecnie zajmują się tym profesjonalne firmy, takie jak – brandbay. Elementem przemawiającym za korzystanie z usług SEO jest również fakt, że mają one wymiar nie tylko wizerunkowy, ale także sprzedażowy, bo jak pokazują badania użytkownicy internetu najczęściej odwiedzają pierwszych dziesięć stron z wyników wyszukiwania po czym podejmują decyzje zakupowe.
Angażowanie się w akcje charytatywne – tego typu działania są szczególnie dobrze odbierane przez społeczeństwo i potencjalnych klientów. Jednak wybierając ten sposób budowania wizerunku należy dobrze przemyśleć strategię działania. Warto wybrać jeden określony kierunek wpierania organizacji charytatywnych i ich działań. Wybierając kierunek dobrze jest także pomyśleć o takich działaniach, które popierają potencjalni klienci, np. firma produkująca zabawki z powodzeniem może wspierać UNICEF lub inne organizacje zajmujące się opieką czy leczeniem dzieci, zakład przemysłowy może wpierać działania na rzecz środowiska, a firma oferująca usługi zająć się wpieraniem działalności na rzecz równouprawnienia czy organizacje działające na rzecz praw pracowników.
Sponsoring – kolejnym sposobem promowania i budowania pozytywnego wizerunku firmy jest sponsoring. Tym różni się on od działalności charytatywnej, że z reguły odnosi się do form dostarczania rozrywki, przez co budzi pozytywne skojarzenia wśród potencjalnych klientów. Sponsorat czy patronat można obejmować nad różnymi wydarzeniami, począwszy od wspierania lokalnych drużyn sportowych, przez obejmowanie patronatu nad koncertami czy np. współfinansowanie placów zabaw.
Na koniec warto wspomnieć o jeszcze dwóch elementach, które nie są bezpośrednio narzędziami służącymi w budowie pozytywnego wizerunku firmy, ale mają dla niego ogromne znacznie: jakość oferowanych produktów oraz jakość obsługi klienta. Bez tych dwóch elementów nawet najlepsza akcja promująca produkty i firmę nie sprawi, że zyska ona pozytywny wizerunek wśród swoich klientów. Dlatego też w pierwszej kolejności należy zadbać, aby produkty firmy były dobrej jakości, a przynajmniej dobrej w jakości w porównaniu do ich ceny, następnie konieczne jest stworzenie systemu obsługi klienta zarówno sprzedażowego jak i posprzedażnego, aby konsumenci byli zawsze zadowoleni z usług firmy, wówczas podjęcie kolejnych kroków będzie zadaniem o wiele łatwiejszym, a dodatkowo klienci sami będą polecali produkty firmy stając się jej ambasadorami i działając jako kolejne narzędzie wśród tych służących do budowania pozytywnego wizerunku firmy.